Конспект інтегрованого уроку: музика, література та образотворче мистецтво

Під час інтегрованих уроків учні комплексно засвоюють і накопичують знання й уміння, вчаться цілісно сприймати навколишню дійсність. З огляду на це у початковій школі такі уроки відіграють важливу роль у розвитку пізнавальних здібностей учня та становленні його особистості. Розглянемо на прикладі організацію та поєднання на уроці музики, літератури й живопису

 

Інтегровані уроки поглиблюють знання школярів не лише з одного предмета, а й кількох суміжних. Діти навчаються сприймати світ цілісним і гармонійним, дізнаються про щось нове й цікаве у різних галузях знань.

На відміну від інших уроків, інтегровані апелюють до численних асоціацій, передбачають активний емоційний відгук, що вкрай важливо у роботі зі школярами. Адже учні початкової школи чи не найбільш відкриті до розмірковувань уголос, висловлювання думок, резюмування, вивчення емоційного досвіду один одного.

Індивідуальний навчальний план: чи обов'язково складати

Щоб організувати інтегрований урок, знайдіть спершу серед колег однодумців. Потім визначте й узгодьте разом ключові питання, як-от:

  • спільна навчальна проблема, яку необхідно розв’язати
  • основний навчальний предмет
  • тема
  • тип (повторення, закріплення матеріалу, ознайомлення та вивчення нового матеріалу) і зміст уроку
  • методика викладання
  • стиль спілкування та відносин з учнями й один з одним
  • місце проведення (кабінет, шкільне подвір’я, актова зала)
  • дидактичні матеріали (візуальні, музичні, літературні)
  • сценарій дій кожного педагога під час уроку.

Також домовтеся про кількість інтегрованих уроків на семестр.

Зауважте, що підготовка інтегрованих уроків потребує чималих витрат часу, зокрема на пошук чи й розроблення ексклюзивних матеріалів з різних предметів. Окрім того, все те необхідно вдало поєднати і педагогічно доцільно, і на рівноправній основі.

Розглянемо на прикладі конспекту зміст інтегрованого уроку задля виконання завдань навчальних предметів з музичного мистецтва, літературного читання та образотворчого мистецтва.

 

Ритм — основа мистецтв

Конспект інтегрованого уроку для учнів 2-4-х класів

 

МЕТА:

  • забезпечити всебічне розуміння ритму як основи мистецтв
  • ознайомити з особливостями ритму в музиці, поезії, декоративно-ужитковому мистецтві
  • проаналізувати казку «Ритм-Чарівник»
  • ознайомити з новими термінами
  • навчити виявляти ритмічну основу вірша
  • ознайомити з різними видами орнаментів
  • узагальнити вивчений матеріал.

 

ОБЛАДНАННЯ:

  • фортепіано, музичний центр, метроном, комп’ютер
  • аудіозапис п’єси Миколи Ризоля «Дощик»
  • сценарій вистави «Ритм-Чарівник»
  • аудіозапис музичного супроводу вистави
  • панно-палац
  • папір та фарби
  • твори декоративно-ужиткового мистецтва
  • магнітна дошка
  • картки-плакати і картки для магнітної дошки з музичними тривалостями (половинними, четвертними, восьмими нотами та четвертними паузами).

ХІД УРОКУ

Учитель літературного читання (УЛЧ):

Доброго дня, діти!

Сьогодні ми вирушимо в неймовірну подорож. Нам доведеться шукати щось дуже важливе — те, що є у кожному виді мистецтва… А яка ж подорож без музики?

Звучить п’єса «Дощик» Миколи Ризоля в аудіозаписі.

Учитель музичного мистецтва (УММ):

Чи сподобалася вам ця п’єса? Бачила, що слухали уважно, тож зможете розповісти про характер музики, настрій, назвати музичні інструменти, які в ній звучали.

(Орієнтовні відповіді учнів: «Музика швидка, запальна, бадьора, танцювальна, написана в мажорі, мелодія переважно звучить на стакато, динаміка гучна, яскрава. Звучали цимбали, сопілка, бубон, скрипка».)

Дуже часто танцювальну, бадьору музику називають ритмічною. Як думаєте, чому? Від якого слова походить слово «ритмічна»?

(Орієнтовна відповідь учнів: «Від слова «ритм».)

УЛЧ:

Щоб дізнатися, що таке ритм, пропоную подивитися невеличку виставу.

Учителі або учні старших класів розігрують виставу «Ритм-Чарівник» (у додатку нижче).

 

УММ:

Чи сподобалася вам казкова вистава «Ритм-Чарівник»? Тепер ви знаєте що таке ритм?

(Орієнтовна відповідь учнів: «Ритм — це «візерунки» музичного часу».)

УЛЧ:

А що таке метр?

(Орієнтовна відповідь учнів: «Метр рівномірно розмічає час, коли звукам з’являтись у «візерунках».)

 

УММ:

Що таке темп?

(Орієнтовна відповідь учнів: «Темп визначає, з якою швидкістю треба розгортатися «візерункові».)

Пропоную вам придумати ритмічні малюнки і викласти їх за допомогою карток з музичними тривалостями та паузами на магнітній дошці.

(Учні викладають на магнітній дошці з карток із музичними тривалостями та паузами ритмічні малюнки.)

 

Учитель образотворчого мистецтва (УОМ):

А чи є ритм у нашому звичайному житті, чи він існує тільки в музиці?

 

(Орієнтовні відповіді учнів: «Так, є. Це — зміна пір року, зміна дня і ночі, тікання годинника, биття серця».)

Ритм із життя проник у різні види мистецтва і став помітнішим. Як гадаєте, у яких видах мистецтва є ритм?

(Орієнтовні відповіді учнів: «У музиці, літературі, живописі, декоративно-ужитковому мистецтві».)

 

УЛЧ:

Так, в літературі ритм також є. Послухайте вірш і спробуйте визначити його ритм.

Учитель спершу виразно декламує вірш Надії Приходько «Осінь», потім читає його по складах, рухом руки вгору показуючи наголошені склади, а рухом униз — ненаголошені.

 

       Тихо осінь ходить гаєм —

       Ліс довкола аж горить.

       Ясен листя осипає,

       Дуб нахмурений стоїть.

       І берізка над потоком

       Стала, наче золота.

       Вітер, мовби ненароком,

       Їй косиці розпліта...

 

Учитель показує дітям заздалегідь підготовлену ритмічну схему вірша.

Як гадаєте, що мені допомогло визначити ритм цього вірша?

(Орієнтовна відповідь учнів: «Закономірне чергування довгих і коротких, наголошених і ненаголошених складів, звуків».)

 

УММ:

А тепер прочитаймо уривки знайомих віршів, скоромовок, показуючи рукою наголошені та ненаголошені склади у словах.

(Учні зачитують знайомі вірші та скоромовки.)

 

УОМ:

Зверніть-но увагу на експонати декоративно-ужиткового мистецтва. Що ви можете про них сказати?

 

(Орієнтовна відповідь учнів: «Вони яскраві, різнокольорові, на них є малюнки, візерунки».)

 

Так, малюнок чи візерунок дуже прикрашає предмет.

 

Учитель показує предмет із візерунком.

 

А як ви вважаєте, де в цьому творі мистецтва є ритм?

 

(Орієнтовна відповідь учнів: «У візерунку».)

 

Погляньте, візерунок доволі простий: спочатку зображена одна фігура, а за нею — інша. Потім фігури знову повторюються. Як називається такий візерунок?

(Відповідь учнів: «Орнамент».)

Орнаменти бувають різні.

 

Учитель демонструє учням геометричний, рослинний, змішаний орнаменти.

Але якщо ми приберемо один з елементів орнаменту чи поміняємо деякі елементи місцями — порушиться гармонія. Отож, щоб орнамент був досконалим, потрібно чергувати фігури у певному порядку — це і є ритм. Пропоную всім намалювати орнаменти і прикрасити ними панно-палац, у якому оселилися герої з казки «Ритм-Чарівник».

(Учні прикрашають панно-палац Короля Ритму намальованими орнаментами.)

УММ:

А щоб розвеселити жителів цього палацу, заспіваймо-но пісню!

(Учні виконують пісню Михайла Катричка «Прикрасим наше місто».)

 

За матеріалами Ганни Букреєвої, учителя-методиста вищої категорії, Київ



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді