Педагоги намагаються виховати у шкільних умовах всебічно розвинену особистість, яка зможе успішно самореалізуватися в соціумі. Але навіть при найдосконалішій сімейній або шкільній системі виховання не можна ізолювати дитину від суспільних факторів, телевізора, інтернету, випадкових впливів тощо. Тому зі зміною зовнішнього середовища, ідеології, технічного прогресу виховний процес потребує постійного оновлення методології виховання.
Формувальне оцінювання: способи та інструменти залучення учнів
Успішне виховання нагадує магічний коктейль, що складається з різних інгредієнтів:
- педагогічного досвіду
- сприятливих умов та середовища в закладі
- гуманно орієнтованої особистості вчителя тощо.
Які ще складові ефективного виховання?
Визначмо за алгоритмом «Що? Де? Коли? Як?».
ДЕ й КОЛИ виховує вчитель
Необхідною передумовою успішного виховання є значна особиста заглибленість вчителя у виховний процес. Для виховання неможливо виділити певні години чи хвилинки.
Отже, виховний процес відбувається:
Коли? під час | Де? |
|
|
| |
|
|
| |
| |
|
|
| |
| |
|
|
Корисна стаття
Картина світу учня формується наскрізно та охоплює всі сфери життєдіяльності. Тому зрозуміло, що складовою ефективності виховання є його цілісність, адже виховання не обмежується 45 хвилинами, поки триває класна година. Розуміючи цю особливість виховання, педагоги в різний час намагалися на практиці створювати певні виховні системи в конкретних закладах.
Хоча згадані школи є експериментальними, створення унікальних — а головне ефективних — виховних систем і в традиційних школах є актуальним питанням. Учителі вже не можуть користуватися вчорашньою «педагогікою окремих заходів» з тієї причини, що вона не працює. Сучасний учитель намагається створювати виховні сучасні проекти, орієнтуючись на цілісність системи виховання.
Якість знань учня значною мірою залежить відтого, чи систематично він відвідує навчальні заняття вшколі. Пропонуємо зразок аналітичної довідки тарекомендації, щодопоможуть проконтролювати відвідуваність занять учнями.
Етапи розроблення виховного проекту:
- визначити конкретну мету і завдання виховної діяльності
- виокремити цільову групу (групи, класи тощо)
- описати кінцевий результат
- розробити критерії оцінювання ефективності виховних впливів
- скласти зміст виховної діяльності
- дібрати форми й методи виховного впливу
- визначити часовий проміжок, протягом якого здійснюватиметься виховна діяльність.
Після реалізації виховного проекту необхідно:
- оцінити кінцевий результат — життєві компетентності учнів, здатність діяти в реальних ситуаціях відповідно до сформованих цінностей і переконань
- порівняти очікувані результати з реальними результатами виховної роботи.
ЩО виховуємо,
або Виховні орієнтири в роботі вчителя початкових класів
Чітке розуміння, що саме виховуємо в учнів, також є необхідною складовою успішних виховних проектів та систем.
Учитель початкової школи має формувати в учнів ціннісне ставлення:
- до себе та людей
- до праці й природи
- до культури і суспільства.
Це загальні виховні орієнтири. Проте вони потребують розробки системи заходів. Для прикладу пропонуємо до переліку основних виховних орієнтирів ключові слова.
Ключове слово може стати темою для обговорення на класній годині, п’ятихвилинці на перерві, стати темою свята тощо.
Що формуємо |
| Ключові слова |
Ціннісне ставлення до себе (свого фізичного, психічного та соціального «Я») |
|
|
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
|
ЯК виховувати,
або Форми виховної роботи вчителя початкових класів
Під час вибору форм і методів важливо враховувати вікові особливості молодших школярів.
Дитина цього віку тільки починає досліджувати власні позиції у ставленні до людей та світу. Враховуючи незначний особистий досвід дітей, обираючи виховний інструментарій, варто надавати перевагу діяльнісним методам, які:
- поглиблюють особистий досвід
- мають максимальну практичну спрямованість.
У молодшому шкільному віці у дітей домінує образне мислення, теоретичне поки у стадії формування. Тож такі моральні поняття, як людяність, милосердя, чуйність, співчуття, чесність, справедливість та інші, доречно подавати на доступному для дітей рівні, без зайвого абстрагування. Навчити дітей зіставляти ці моральні поняття з поведінкою є одним із завдань початкової школи.
Самооцінка молодшого школяра, особливо в 1–2-х класах, ще сильно обумовлена оцінкою дорослого. Вчитель є авторитетом, важливим дорослим для учнів, від нього часто залежить настрій, емоції та віра дитини в себе. Відповідно, позакласна діяльність має бути тим середовищем, де дитина відчуває успішність, розкриває свої найкращі якості.
Проводячи виховну роботу з дітьми молодшого шкільного віку, доцільно:
- враховувати їхню швидку стомлюваність (заходи не мають бути тривалими в часі)
- часто змінювати види діяльності
- надавати перевагу ігровій діяльності.
Для зручності під час планування виховної роботи пропонуємо картотеку форм роботи, яка допоможе обрати те, що максимально відповідає ключовій темі заходу.
Форми роботи мають безліч класифікацій. Вони можуть різнитися:
- за часом — наприклад, гурток виховного спрямування орієнтований на рік роботи, а «година пам’яті», відповідно, на 45 хв.
- за кількістю охоплених дітей — наприклад, доручення може бути індивідуальним, інтелектуальна гра командною, а святковий вечір масовим.
В картотеці подані різні форми роботи у вигляді абетки. Тут можна знайти і те, що характеризує результат роботи (літопис, альбом, колекція), і те, що характеризує процес (тренінг, справа, свято).
АБЕТКА
виховних форм роботи вчителя початкової школи
А |
|
|
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| ||
Б |
|
|
|
| |
|
| |
|
| |
| ||
В |
|
|
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| ||
Г |
|
|
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| ||
Д |
|
|
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| ||
Е |
|
|
|
| |
|
| |
| ||
Ж |
|
|
| ||
З |
|
|
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| ||
І |
|
|
| ||
К |
|
|
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| ||
Л |
|
|
| ||
М |
|
|
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| ||
О |
|
|
|
| |
| ||
П |
|
|
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| ||
Р |
|
|
|
| |
|
| |
|
| |
| ||
С |
|
|
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| ||
Т |
|
|
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| ||
У |
|
|
| ||
Ф |
|
|
|
|
|
| ||
Х |
|
|
| ||
Ч |
|
|
|
| |
| ||
Ш |
|
|
|
| |
| ||
Щ |
|
|
| ||
Я |
|
|
За матеріалами Ганни Колесової,
психолога, м. Славутич Київської обл.