Що в основі оздоровлення дітей у дитсадку

У більшості дошкільних навчальних закладів є необхідні умови для літнього оздоровлення дітей: територія із зеленими насадженнями, яскраві квітники, пісочниці, басейни… На перший погляд, усе чудово, однак мало хто замислюється над тим, якою ціною дається такий затишок та скільки сил потрібно докласти, щоб замінити пісок, налагодити поливну систему, загартувати дітей та забезпечити їх свіжими овочами і фруктами

Висловити міркування з приводу того, як у коловороті усіх цих нагальних справ забезпечити оптимальні умови для літнього оздоровлення дошкільників, ми запросили фахівців із різних куточків України.

В основі організації оздоровлення — доброзичлива атмосфера

Віра ЛЯЩЕНКО,
викладач Харківської академії неперервної освіти, голова місцевого осередку ВГО «Асоціація працівників дошкільної освіти» у Харківській області

Звісно, літо — чудова пора року! Завдяки сприятливим погодним умовам педагоги мають змогу:

  • застосувати широкий спектр природних можливостей для проведення оздоровчої роботи в дошкільному закладі
  • активізувати рухову діяльність дітей
  • провести екскурсії до лісу, парку, озера тощо.

Усім відомий вислів «Сонце, повітря і вода — наші найліпші друзі» улітку стає ще актуальнішим. Адже у літній період працівники дошкільного навчального закладу мають спрямовувати свої зусилля передусім на збереження та зміцнення здоров’я дітей за допомогою природних чинників.

Незмінними мають залишитися такі вимоги:

  • збільшення часу перебування дітей на свіжому повітрі
  • забезпечення оптимальної рухової активності дошкільників упродовж дня.

Ефективність фізкультурно-оздоровчої роботи також залежить від:

  • дотримання належного рухового режиму життєдіяльності дітей
  • доцільного комплексного використання основних засобів фізичного виховання.

Ідеться про:

  • фізичні вправи (гімнастика, ігри)
  • оздоровчі сили природи (повітря, сонце, вода)
  • гігієнічні чинники (режим дня, гігієна)
  • рухову активність (фізкультурні свята і розваги, дитячий туризм, рухливі ігри) тощо.

Улітку задля оптимізації рухового режиму дошкільників можна використовувати:

  • традиційні і нетрадиційні форми, методи та засоби фізичного виховання
  • здоров’язбережувальні та здоров’яформувальні технології, зокрема елементи фітбол-гімнастики, стретчингу, що мають оздоровчий вплив на організм дошкільників.

Саме літній період є початковим етапом річного загартування дітей. Серед традиційних способів загартування — місцеві та загальні водні процедури, загартування повітрям, сонцем. Їх потрібно застосовувати вміло і дозовано, не забуваючи про основні принципи:

  • системність
  • послідовність
  • регулярність
  • індивідуальний підхід до кожної дитини.

У погожі літні дні дошкільники мають нагоду:

  • проводити час на доріжці здоров’я
  • ходити босоніж по дрібних камінчиках, піску
  • плескатися у стаціонарному чи надувному басейні.

Щоб зробити перебування дітей улітку в дошкільному навчальному закладі цікавим і невимушеним, основну увагу педагоги мають приділяти:

  • інтегрованим заняттям в ігровій формі
  • міні-заняттям
  • дидактичним іграм
  • іграм-забавам
  • творчим майстерням тощо.

Доволі популярним є метод піскової терапії сендплей (у перекладі з англійської sandplay означає «піскова гра»). Для зняття психологічного напруження дошкільників доцільно використовувати у роботі елементи сміхотерапії, музикотерапії, казкотерапії, кольоротерапії.

Упевнена, дитину будь-якого віку неможливо оздоровити, якщо не створити доброзичливого клімату, веселого і бадьорого настрою в колективі, у якому вона перебуває.

Оздоровлення дітей — завдання кожного

Тетяна АНДРЕЄВА,
методист комунального закладу «Інноваційно-методичний центр», м. Кривий Ріг, голова місцевого осередку ВГО «Асоціація працівників дошкільної освіти» у м. Кривому Розі, Дніпропетровська обл.

Літо… Здебільшого у дорослих це слово викликає приємні асоціації: сонце, квіти, відпочинок...

Для дітей літо — це пора здійснення мрій, час для активних ігор. Для працівників дошкільних навчальних закладів — це особливо відповідальний період. Адже вони мають забезпечити умови для втілення дитячих мрій у життя, для зміцнення здоров’я дошкільників, їхнього відпочинку тощо.

У керівника дошкільного навчального закладу з’являється чимало додаткових турбот, пов’язаних із:

Медичні працівники, зрештою, як і завжди, перебувають на варті здоров’я дошкільників, однак у літній період — особливо. Незамінні заходи медичних працівників у літній період:

  • підготовка:

– інформаційних матеріалів щодо загартування дитячого організму

– традиційних стендів «Обережно! Отруйні ягоди, гриби!», «Правила поводження на воді» тощо

  • постійний контроль за:

– поливом території

– дотриманням тривалості перебування дітей на вулиці

  • активізація санітарно-роз’яснювальної роботи.

Важливо також:

  • подбати про дотримання дошкільниками режиму дня
  • забезпечити:

– збалансоване, збагачене вітамінами харчування

– раціональний питний режим.

Перед педагогами постають ще важливіші завдання. Адже влітку вони мають змогу максимально застосовувати природні засоби — сонце, свіже повітря, воду, і завдяки цьому сповнити освітній процес цікавими іграми, розвагами, спостереженнями за об’єктами природи. Це сприяє емоційному благополуччю та розумовій активності дітей.

Оскільки освітній процес у дошкільному навчальному закладі влітку спрямований переважно на закріплення засвоєного дітьми матеріалу, доцільно організовувати інтегровані та комплексні заняття, під час яких дошкільники матимуть змогу:

  • проявляти активність
  • застосовувати набуті раніше знання, уміння та навички
  • самостійно знаходити шляхи розв’язання проблемних ситуацій.

Вважаю, що в літній період слід проводити з дітьми не більше одного заняття на день. До того ж бажано на свіжому повітрі. А програмові завдання варто розв’язувати за допомогою таких форм спеціально організованої та самостійної діяльності дошкільників, як:

  • міні-заняття
  • спостереження
  • досліди
  • бесіди
  • слухання літературних творів тощо.

Значну увагу влітку потрібно приділяти також плануванню і проведенню освітньої роботи з безпеки життєдіяльності дітей.

Гадаю, головне пам’ятати про те, що організувати роботу в дошкільному навчальному закладі у літній період треба так, щоб кожна дитина почувалася щасливою, радісною, була оптимістично налаштованою.

Правильно організована робота в оздоровчий період

Олена ЧЕРЕШНЮК,
завідувач дошкільного навчального закладу № 30, м. Вінниця, голова місцевого осередку ВГО «Асоціація працівників дошкільної освіти» у Вінницькій області

Оздоровлення дітей у літній період — надзвичайно важлива складова діяльності дошкільного навчального закладу, спрямована на зміцнення та збереження фізичного та психічного здоров’я дітей. Однак лише правильно спланована та організована робота щодо літнього оздоровлення дошкільників буде результативною.

Задля досягнення максимального ефекту оздоровчої роботи в дошкільному навчальному закладі в літній період слід подбати про:

  • максимальне перебування дітей на свіжому повітрі
  • дотримання режиму дня
  • рухову активність дошкільників
  • систематичне проведення загартовувальних процедур
  • тісну співпрацю педагогів, батьків та медичних працівників
  • урахування індивідуальних особливостей дошкільників.

Під час проведення будь-яких загартовувальних процедур діти мають отримувати лише позитивні емоції. Недопустимо загартовувати дитину в разі наявності в неї негативних емоційних реакцій (страх, плач тощо).

Нині дуже популярними стали нетрадиційні методи загартування та оздоровлення дітей у дошкільних навчальних закладах. Слід пам’ятати, що застосування таких методів можливе лише з дозволу лікаря та за згодою батьків. Адже головний принцип роботи, якого слід дотримуватися педагогам, так само як і медикам — НЕ НАШКОДЬ!

Співпраця задля зміцнення здоров’я дітей

Олександра СТАЩАК,
завідувач дошкільного навчального закладу № 8, м. Самбір, голова місцевого осередку ВГО «Асоціація працівників дошкільної освіти» у Львівській області

Літо — це пора яскравих вражень. І хто як не природа «заохочує» дітей відкривати таємниці довкілля, насолоджуватися красою буяння зелені, активно рухатися, гратися, брати участь в естафетах, змаганнях, бути на свіжому повітрі тощо. А це і є «сходинками» до зміцнення здоров’я дітей — як фізичного, так і психологічного.

Основне завдання роботи дошкільного навчального закладу в літній період — зміцнити здоров’я дітей. Якість цієї роботи залежить від підготовчого етапу. Ідеться передусім про такі заходи:

  • зміцнення матеріально-технічної бази дошкільного закладу
  • створення умов для різних видів активності дітей
  • планування оздоровчої роботи
  • проведення відповідної роботи з батьками.

Вважаю, що пріоритетними завданнями роботи ДНЗ у літній період є такі:

  • зміцнити здоров’я дошкільників
  • удосконалити рухові навички дітей
  • формувати екологічну компетентність дітей
  • виховувати емоційно-доброзичливе ставлення до природи
  • розвивати пізнавальні здібності дошкільників
  • формувати трудові вміння і навички дітей
  • зацікавити дошкільників дослідно-експериментальною діяльністю.

Плануючи життєдіяльність дітей улітку, значну увагу слід приділити організації:

  • прогулянок
  • екскурсій
  • спортивних свят
  • розваг
  • ігор з піском і водою тощо.

Усі форми роботи з фізичного розвитку потрібно проводити на свіжому повітрі.

Під час самостійної діяльності дітей на свіжому повітрі необхідно контролювати та регулювати їхню рухову активність, аби запобігти перевтомі чи перегріванню.

Перед обідом та після фізичних вправ доцільно проводити водні процедури. Вони сприяють:

  • зміцненню здоров’я дітей
  • поліпшенню апетиту
  • формуванню здорового способу життя
  • емоційному благополуччю.

У літній оздоровчий період керівник дошкільного навчального закладу має забезпечити співпрацю усіх учасників освітнього процесу: педагогів, батьків, дітей. Зокрема, налагодження співпраці з батьками з питань оздоровлення дітей сприяє підвищенню ефективності такої роботи, досягненню максимального оздоровчого ефекту.

Раціональна організація на літній період

Тарас ГОЛЕЙ,
завідувач дошкільного навчального закладу № 1 «Калинонька», м. Івано-Франківськ, голова місцевого осередку ВГО «Асоціація працівників дошкільної освіти» в Івано-Франківській області

Упевнений, що в кожному дошкільному навчальному закладі дбають про те, щоб діти росли здоровими, веселими та бадьорими. Безперечно, особливо сприятливим періодом для цього є літо.

Літо — оптимальна пора, щоб розпочати рішучі дії задля зміцнення здоров’я дошкільників.

Про що йдеться?

Насамперед, про те, що у літній період потрібно:

  • внести зміни у режим дня дітей
  • забезпечити:

– максимальне перебування дошкільників на свіжому повітрі

– достатню рухову активність.

Освітню роботу влітку доцільно проводити на свіжому повітрі. Адже влітку дітям так не хочеться перебувати у приміщенні! Дітлахи прагнуть повітря, сонця, прохолоди. Їм хочеться якомога більше гуляти й активно рухатися — бігати, стрибати тощо.

Батьки можуть дозволити дітям пробігтися вранці босоніж по траві, пообливатися водою — чудовий початок літнього дня. Можна практикувати це і під час прогулянки в дошкільному закладі.

Улітку в жодному разі не можна забувати про головний убір. Бажано, щоб він був із козирком, аби сонце не засліплювало очі дитині. Найліпше дошкільникам засмагати у затінку.

Організація харчування дітей у літній період також потребує відповідального підходу. Потрібно збагачувати раціон дошкільників свіжими овочами, фруктами, зеленню. Звісно, що це питання можна успішно розв’язати за умови, що є кошти, надійні бази-постачальники, широкий асортимент продуктів. Важливо не забути й про:

І найголовніше — високий рівень відповідальності колективу дошкільного навчального закладу, батьків, органів управління освітою за організацію літнього оздоровлення дітей.

Хто й за що відповідає



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді