Формулювання психологічної характеристики на учня є однією з важливих професійних навичок практичного психолога. Адже необхідно узагальнити інформацію, отриману про клієнта за результатами бесіди, застосування психологічних тестів та інших методик. У статті є психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами (зразок), а також психолого-педагогічна характеристика на учнів ЗЗСО за класами.
Характеристика на учня: як правильно написати
Перед тим, як звернутися де схеми характеристики, необхідно з’ясувати не менш важливі питання. Так, готуючи психолого-педагогічну характеристику учня, психолог має:
- знати, де вона буде використана
- враховувати межі своєї відповідальності
- скласти документ професійно.
Куди і навіщо характеристика
Найчастіше запит надходить на пред’явлення характеристики учня до:
- ІРЦ
- лікарні (психіатру або психоневрологу)
- соціальної служби
- суду тощо.
Знати цільове призначення характеристики вкрай важливо, адже запит визначає завдання та методи обстеження. Якщо документ для:
- соціальних служб — у характеристиці (наприклад, важковиховуваного учня) зауважують на емоційному стані, соціальних контактах, особистісних рисах тощо.
Якщо дитині більше 14 років, вона може відмовитися від діагностики. Виключенням може бути її певний психічний стан, що обумовлює неспроможність приймати адекватні рішення.
Добре, коли батьки дитини чітко уявляють цільове використання психологічного заключення, як-от:
- дати характеристику рівня психологічної готовності дитини до шкільного навчання
- написати заключення за результатами профорієнтаційної діагностики.
Проте в психологічній практиці трапляються досить етично складні ситуації. Наприклад, шкільному психологу надходять запити з’ясувати, до кого дитина більше емоційно прив’язана — до матері чи батька.
Де межі професійної компетенції
Практичний психолог у характеристиці учня робить психологічне заключення, але не ставить медичний діагноз («розумова відсталість», «затримка розвитку», «аутизм», «шизофренія» тощо).
Так, досвідчений психолог може дійсно глибоко визначати суть проблеми, розумітися на психіатричних або логопедичних діагнозах, але в характеристиці він лише професійно описує психічні якості, які спостерігає. Надалі ця інформація може бути цінною для психоневролога або дефектолога, які й зроблять відповідне заключення.
Не слід виходити за межі компетенції і в питаннях спірних фактів. Наприклад, вбачаючи психологічну травму у дитини, фахівець має описати лише стан, хоч і розуміючи, що він обумовлений певними зовнішніми факторами.
Під час консультації від дитини можна отримати інформацію про причинно-наслідкові події. Але й ці відомості слід обережно використовувати, особливо якщо свідчення є неперевіреними та можуть негативно вплинути на долю дитини.
Інформацію про ті чи ті факти мають з’ясовувати інші спеціалісти.
Питання змісту характеристики
Характеристика має бути максимально об’єктивною та обґрунтованою психологічною діагностикою. Її складають на підставі систематичного, а не разового, вивчення дитини.
Не варто в характеристиці використовувати складну професійну лексику, особливо якщо з характеристикою буде знайомитися дитина, її батьки або фахівці-непсихологи.
Якщо клієнт сам читатиме свою характеристику, усвідомлення власних проблем та особистісних характеристик має не травмувати його, а спонукати до розвитку.
Також не вказуйте без необхідності назви тестів, бали, отримані за методиками, тощо. Інформація про це залишається в службовій документації практичного психолога. Натомість важливо вказати визначені:
- рівень явища, яке досліджувалося (високий, середній, низький)
- переважний тип (мислення, сприйняття, професійних інтересів тощо)
- особистісний тип (наприклад, темпераменту, характеру).
Орієнтовна схема характеристики учня
Схема характеристики учня не є шаблоном. Тож вказувати чи не вказувати певні дані психолог вирішує залежно від запиту та цільового призначення характеристики.
Наприклад, дані про:
- житлові умови, ранній розвиток або стиль сімейного виховання вказують у тому випадку, коли вони впливають на психологічний розвиток дитини
- професійні інтереси зазначають для підлітків
- сформованість пізнавальних процесів повідомляють щодо учня початкової школи.
В кінці характеристики обов’язково роблять загальний висновок про стан дитини, її психічні якості.
Чи складати характеристики для учнів, які закінчили 4-й та 9-й класи
Схема психологічної характеристики учня
Що описуємо | Приклади формулювань |
Загальна інформація про дитину | |
П.І.Б., дата народження | |
Інформація про навчання і виховання | Навчається:
|
Відомості про сім’ю |
|
Житлові умови |
|
Стан здоров’я |
|
Пізнавальні процеси | |
Пам’ять |
|
Увага, працездатність |
|
Мислення |
|
Особистісна та емоційна сфера | |
Характер, темперамент, поведінка |
|
Емоційно-вольова сфера та самооцінка |
|
Навчальні та професійні інтереси | |
Мотивація до навчання |
|
Інтереси |
|
Професійні інтереси і здібності |
|
Комунікативна сфера | |
Соціальні зв’язки з однолітками |
|
Відносини у сім’ї |
|
ВИСНОВКИ |
За матеріалами Ганни Колесової,
психолога,
м. Славутич Київської обл.